تفریحات من

وبلاگی برای معرفی فیلم, کتاب, سریال, بازی, آهنگ

تفریحات من

وبلاگی برای معرفی فیلم, کتاب, سریال, بازی, آهنگ

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰



نام فیلم: The Wind Rises

سال انتشار: 2013

مدت زمان: 126

ژانر: انیمیشن/ زندگینامه/ درام

1. کارگردانی: ****

2. سینماتوگرافی:*****

3. فیلمنامه:***

4. موسیقی/آهنگ فیلم:***

5. طراحی/ رنگها:*****

6. آیا فیلم ارزش دیدن دارد؟ آیا فیلم محتوایی برای عرضه دارد؟ باید آخرین کار میازاکی را دید. هرچند به شخصه آثا دیگرش را ترجیح میدهم و برتر از این اثر میدانم. چیزی که نفهمیدم دلیل امتیاز بالای این انمیشن و تبلیغات مثبت زیاد روی این کار بود. طراحی و رنگ پردازی و مثل همیشه عالی بود و چیزی که باعث شد از این انمیشین به شدت دیگر کارهای میازاکی خوشم نیاید داستانش است. داستان راجع به پسری است که آرزوی پرواز دارد ولی به علت بینایی ضعیف نمیتواند خلبان شود و در نتیجه طراحی هواپیما را دنبال میکند. داستان راجع به شخصیتهایی واقعی است ولی جزئیاتی برای دراماتیزه کردن به داستان اضافه شده است مثل بیماری سل ناوکو همسر جیرو.

شاید این دلیل ناامیدی من نسبت به این اثر باشد. البته اشتباه نکنید, از داستان خوشم آمد و داستان را میتوانم مثل رمانهای بزرگ روسی معرفی کنم ولی با این حال تقلای شخصیتها برایم ملموس نبود و نمیفهمم که چرا کارگردانی مثل میازاکی این فیلم را ساخته است. شاید قضیه این باشد که چون داستان جهانی نیست. داستان با همه و در همه سطحی ارتباط برقرار نمیکند. البته برخلاف نظراتی که میخواندم که چرا میازاکی فیلم بر اساس داستان زندگی کسی ساخته است که هواپیماهای جنگی را طراحی میکرده است باید بگویم که شخصیت جیرو چه در واقعیت و چه در انیمیشن جنگ طلب نیست و هدف او فقط طراحی هواپیما به عنوان ماشینی خاص است. در پایان خیلی ناراحت شدم وقتی که فهمیدم قرار است این فیلم آخرین کار میازاکی باشد و او اعلام کرده است که دیگر انیمیشنی نخواهد ساخت. ما باید با خاطراتمان از قلعه ی متحرک و پرنسس مونونوکه زندگی کنیم چرا که هیچ دنیا ی فوق العاده ایی از این کارگردان خلق نخواهد شد.

  • Sina Taherinejad
  • ۰
  • ۰

And So It Goes - Movie



نام فیلم: And So It Goes

سال انتشار: 2014

مدت زمان: 94

ژانر: کمدی/ درام/ عشقی

1. کارگردانی: **

2. سینماتوگرافی:*

3. فیلمنامه:***

4. موسیقی/آهنگ فیلم:*

5. بازیگران/اجراها:**

6. آیا فیلم ارزش دیدن دارد؟ آیا فیلم محتوایی برای عرضه دارد؟ با این امتیازاتی که به فیلم دادم فکر کنم مشخص باشه که نباید وقت رو با تماشای این فیلم تلف کرد. ؤاب رینر کارگردان مطرح فیلم و مایکل داگلاس دو دلیلی بود که برخلاف امتیازات پایین این فیلم را تماشا کردم. فیلم تقلیدی به شدت ناموق از فیلم "بهتر از این نمیشه" با بازی جک نیکلسون است. داستان به طور خلاصه راجع به مایکل داگلاس است. او شخصیتی نچسب در اوایل فیلم دارد و پسرش که باید به زندان برود دختر نه ساله اش را از روی ناچاری پیش مایکل داگلاس میگذارد و از اینجا شخصیت مایکل داگلاس شروع به تغییراتی ناگهانی میکند. بازی ها بد هستند. شخصیتها خوب کار نشده اند و داستان هیچ چیزی برای عرضه کردن ندارد. 

  • Sina Taherinejad
  • ۰
  • ۰

Extant - TV Series 2014



نام سریال: Extant

سال انتشار: 2014

تعداد فصل: تا به حال یک فصل از این سریال به پایان رسیده است و فصل دوم در حال تهیه است.

ژانر: درام/ علمی تخیلی/ هیجانی

1. کارگردانی: ****

2. سینماتوگرافی:***

3. پلات:****

4. موسیقی/آهنگ فیلم:***

5. بازیگران/اجراها:*****

6. آیا این سریال ارزش دیدن دارد؟ آیا این سریال محتوایی برای عرضه دارد؟ داستان سریال راچع به هال بری است که به عنوان فضانورد یک ماموریت طولانی مدت در فضا داشته است و در تمام این مدت تنها بوده است و زمانی که به زمین برمیگردد متوجه میشود که حامله است. سریال داستان خوب و خوش ساختی دارد که باعث میشود ما نتوانیم داستان را پیشبینی کنیم. بازی ها و شخصیتها هم خوب کار شده اند. در اول هر قسمت صدا هال بری است که این جملات را میگوید: "من به یک ماموریت 13 ماهه, و به تنهایی به فضا رفتم. تنها به خونه برنگشتم. همسرم یک روبات زنده به اسم "انسان نما" درست کرده است. اسمش اتان است. او نمونه ی اولیه است. این داستانی است راجع به زمین, خانواده و راجع به زنده ماندن است." این جملات تمام سریال را به خوبی خلاصه میکنند. چیزی که نظر من رو جلب کرد در وهله ی اول بازی هال بری و اتان بود و بعد از آن اینکه پسر دوم هال بری قابلیت ایجاد واقعیت مجازی ایی در ذهن انسانها دارد و او میتواند ذهن انسانها را بخواند و به هر کسی چیزی را که میخواهد نشان دهد.
  • Sina Taherinejad
  • ۰
  • ۰

Arrow - TV Series 2012



نام سریال: Arrow

سال انتشار: 2012

تعداد فصل: تا به حال 2 فصل از این سریال به اتمام رسیده است و فصل سوم هم تازه شروع شده است.

ژانر: اکشن/ ماجرایی/ جنایی

امتیاز فصل یک: ****

امتیاز فصل دو: ***

آیا این سریال ارزش دیدن دارد؟ آیا این سریال محتوایی برای عرضه دارد؟ فصل یک سریال قطعا قشنگ تر از فصل دوم بود. چرا که هم ساختار بیهتری داشت و هم شخصیتها قابل پیشبینی نبودند ولی در فصل دوم شخصیتها معمولی و قابل پیشبینی میشوند و سریال به جای کار روی شخصیتها و حفظ عمق و جذابیت شخصیتها روی وقایع وقت میگذارد. نکته ایی که جالب بود راجع به گروه آدمکشان که توجه را جلب میکرد این است که آنها اسامی عربی و تمی عربی مانند را دنبال میکنند در حالیکه در تبت هستند و این نشانگر این است که سازندگان به جای خلاقیت دارند به خودشان فشار می آورند که بیننده را جلب کنند. در فصل دوم به طوری کلی فرازو نشیبهای زیادی داریم و به شخصه در پایان اپیزود 17 فصل دوم قصد داشتم که دیگر سریال را ادامه ندهم ولی با گذشت چند قسمت باز سریال کمی بهتر شد. چیزی که میتوانست به سریال تم تیره ی قبلی را بیاورد کار بیشتر روی محور ویلسون و الیور است. امیدوارم که فصل سوم بهتر باشد.
  • Sina Taherinejad
  • ۰
  • ۰



نام کتاب: مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد

نویسنده: یوناس یوناسن

مترجم: فرزانه طاهری

انتشارات: نشر نیلوفر


"مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد" رمان شادی است که اوقات خوبی را برای شما به همراه خواهد آورد. در عین حال نویسنده با ایجاد فضای طنز گونه و شاد تمامی وقایع مهم صد سال اخیر را مرور میکند و در پایان حتی گذری هم به انجیل میزند و برداشتی ظنز گونه از مسیحیت هم به ما ارائه میکند. ترجمه ی داستان خوب بود ولی نیاز به ویراستاری دارد. خانم فرزانه طاهری جزو مترجمین خوب هست که متسفانه در این کتاب به علت نبود ویراستار ایرادات کوچکی وجود دارد که قطعا سهوی هستند و وجود ویراستار به برطرف کردنشان قطعا کمک خواهد کرد. تا جایی که دیدم چندین مورد حروف اضافه و حروف ربطی در جای صحیح به کار برده نشده بودند که باعث میشد ما دوباره جمله را برای درک مطلب بخوانیم.

امتیار نهایی به خود رمان نه ترجمه: *****
آمتیار نهایی به ترجمه: *****
  • Sina Taherinejad
  • ۰
  • ۰



نام کتاب: مادام بوواری

نویسنده: گوستاو فلوبر

مترجم: مهدی سحابی

انتشارات: نشر مرکز


این کتاب جزو رمانهای کلاسیکی است که باید خواند. هر چند به رقم سانسورها که بیشتر صفحه های برتر این کتاب را حذف کرده اند ولی با این حال با ترجمه ی نسبتا خوبی طرف هستیم که باعث میشود ارزش خواند کتاب را به ما بیشتر نشان دهد( تا به حال چندین مترجم دیگر هم این کتاب را ترجمه کرده اند و سالها قبل در یک شماره از گلستانه همه ی ترجمه ها را با هم مقایسه کرد). داستان راجع به زنی است به نام اما (Emma) که به همشری مردی به اسم شارل در می آید. اما از زندگی چیزی فراتر از مراسم تکرار هر روزه را میطلبد و همین خواستن است که منجر به سقوط او و در نهایت به پایان تراژیک داستان می رسد. از روی این کتاب تا به حال اقتباسهای سینمایی زیادی شده است که اولین بار توسط ژان رنوآر در سال 1932 بود.

امتیار نهایی به خود رمان نه ترجمه: *****
آمتیار نهایی به ترجمه: *****
  • Sina Taherinejad
  • ۰
  • ۰

Hitman Go - Game



نام بازی: حرکت آدمکش
تاریخ عرضه: 17 آپریل 2014 برای IOS و 4 ژوئن 2014 برای آندروید
پلاتفرم: IOS و آندروید
تولید کننده: Square Enix
وب سایت بازی: IOS و آندروید


بازی هیتمن را که اکثر بازی کنندگان میشناسند و نیازی به معرفی و گفتن تاریخچه ندارد. این بازی هم مانند عناوین اصلی بازی داستان مشابهی دارد منتها در سبک, بازی استراتژیک نوبتی است. به این شکل که در بازی روی مسیرهای از پیش تعیین شده به نوبت حرکت میکنید. تا حدی مثل شطرنج است. در کل بازی خوبی هست که گرافیک مناسبی هم دارد و در طی بازی, دو تا آپدیت جدید آمد که مراحلی را به بازی اضافه کرد. این بازی ارزش بازی کردن دارد و به نظر من برای گزراندن وقت معماهای خوبی را برای شما خواهد داشت و در عین حال بیش از حد هم سخت نخواهد بود.

  • Sina Taherinejad
  • ۰
  • ۰

Lucy - Movie



نام فیلم: Lucy

سال انتشار: 2014

مدت زمان: 89

ژانر: اکشن/ علمی تخیلی/ هیجانی

1. کارگردانی: ****

2. سینماتوگرافی:***

3. فیلمنامه:***

4. موسیقی/آهنگ فیلم:**

5. بازیگران/اجراها:****

6. آیا فیلم ارزش دیدن دارد؟ آیا فیلم محتوایی برای عرضه دارد؟ به نظر من هر چقدر که امتیاز فیلم پایین باشد, این فیلم را باز باید دید. بازی های فیلم متوسط رو به بالا هستند. موسیقی و سینماتوگرافی خاصی هم در این فیلم وجود ندارد. هر چند باز لوک بسون در مقام کارگردان سعی در نوآوری هایی داشته است. داستان در کل جالب است. یک باند مواد مخدر از اسکارلت یوهانسن برای جا به جایی نوعی ماده ی مخدر استفاده میکنند و با جاسازی این ماده در شکم او قصد دارند که این ماده را وارد اروپا کنند. قبل از انتقال او به فرودگاه بر اثر ضربه ایی که به شکم اسکارلت یوهانسن میخورد, پاکت پلاستیکی مواد مخدر در شکمش پاره میشود و خلاصه منجر به یک سری تغییرات در بدن او میشود. از اینجا به بعد ما عملا میبینیم که اگر یک نفر بتواند بیشتر از 10 درصد از مغزش را به کار ببند چکار میتواند بکند. البته یکی از صحنه های پایانی فیلم که اسکارلت روی صندلی است و بقیه مواد وارد بدنش میشوند و شاخکهای سیاه از بدن او بیرون میزنند را لوک بسون میتوانست جور دیگری نشان دهد. وجود شاخکهای سیاه بسیار ساده و مادی بود. اگر این فییلم قرار است که یک اکشن روشنفکرانه باشد پس باید بعضی از موارد اینچنینی از فیلم حذف میشدند ولی در عین حال کارگردان و نویسنده فیلم نامه(لوک بسون), فیلم را با هوشمندی تمام به پایان میبرد. فیلم در مقام اکشن روشنفکری سعی در پرسش سوالاتی با بار معنوی دارد و باعث میشود که بیننده همراه با هیجان فیلم درگیر این سوالات شود. در پایان لازم میدانم که بگم این فیلم شباهت زیادی با Transcendence با بازی جانی دپ دارد. و به نظرم بی دلیل نیست که هز از چند گاهی چند فیلم با شباهتهایی زیاد در محتوا ساخته میشوند.

  • Sina Taherinejad
  • ۰
  • ۰



نام سریال: Orange Is the New Black

سال انتشار: 2013

تعداد فصل: تا به حال 2 فصل از این سریال به اتمام رسیده است و فصل سوم هم در حال پخش و روبه اتمام است.

ژانر: کمدی/ جنایی/ درام

1. کارگردانی: ****

2. سینماتوگرافی:****

3. پلات:*****

4. موسیقی/آهنگ فیلم:***

5. بازیگران/اجراها:*****

6. آیا این سریال ارزش دیدن دارد؟ آیا این سریال محتوایی برای عرضه دارد؟ داستانی ساده با بازی هایی عالی و شخصیت پردازی قوی, کلیت این سریال را تشکیل می دهند. داستان راجع به زنی است که به جرم همکاری با یک باند پولشویی مواد مخدر به زندان اتفاده است. سطح سواد و سطح اجتماعی این زن از بقیه زندانیها بالاتر است و داستان اکثرا در زندان راجع به اتفاقاتی که برای این شخصیت مونث می افتد میگذرد. البته نباید نامزد این زن را فراموش کرد که یک نویسنده تقریبا ناموفق در خارج از زندان است و ای نویسنده در طول سریال با نوشتن و صحبت کردن راجع به نامزدش در زندان به معروفیتی نسبی می رسد. داستان بیشتر از آن که مرهون وقایع باشد, متاثر از شخصیت پردازی قوی است. در طول فصل یک ما کم کم با شخصیتها آشنا می شویم و پیشینه ی هر کدام را در فلاش بک هایی جداگانه میبینیم و در پایان همه برای ما شخصیتهایی دوست داشتنی هستند که در تلاشی هر روزه سعی بر این دارند که دوران محکومیتشان را به اتمام برسانند. در کل این سریال جدای از اتفاقات غمگین, فضای نسبتا شادی دارد چرا که همه ی محکومین امیدوار هستند و تنها چیزی که باعث می شود هر صبح از جایشان بلند شوند, همین امید آنها به خروج از زندان و دنیای خارج از زندان است. به نظر من این سریال جزو سریالهای جدیدی هست که باید حتما دید و در پایان لازم است که ذکر کنم, تهیه کننده این سریال Jenji Kohan است که سریال Weeds را هم در کارنامه خود دارد.
  • Sina Taherinejad
  • ۰
  • ۰



نام کتاب: امون را

نویسنده: ویکتور پلوین

مترجم: پیمان خاکسار

انتشارات: نشر زاوش


باز هم داستانی بر علیه شوروی سابق. در یک کلام کتاب برای آمریکایی ها نوشته شده است که به تمامی آثار هنری ضد شوروی جذب می شوند. این نکته اصلا مهم نیست که نویسنده تمامی داستان را چگونه و در چه مکانی به تصویر می کشد. اصل داستان, تاثیر رسانه ی جمعی بر ذهن مردم است. در پایان داستان ما یاد فیلم Wag The Dog می افتیم که در آن فیلم رابرت د نیرو فقط با چند تا فیلم کوتاه و ساده یک جنگ غیر واقعی را به تصویر می کشد و به راسانه ها می قبولاند که در اروپای شرغی جنگی در گرفته است. اینجا هم قصد است که با نشان دادن لوناخود در برابر دوربین ها نوعی موفقیت علمی اعلام شود. نویسنده ار زوی قصد ایدئولوژی شوروی را وارد داستان میکند که جذابیت بیشتری به داستان بدهد در صورتی که اگر کشور را از کتاب حذف کنیم به نظر من تاثیر داستان بیشتر می شود و می تواند با خواننده های بیشتری ارتباط برقرار کند. البته باید راجه به ترجمه ی ضعیف مترجم هم بگویم که اصلا از پیمان خاکسار این ترجمه انتظار نمی رفت. با مقایسه متن انگلیسی با فارسی می توان فهمید که مترجم اصلا وقتی روی ترجمه نگذاشته است و در بعضی از موارد هم اینقدر بد و گنگ ترجمه کرده است که خواننده ی متن فارسی نمی تواند روند داستان را دنبال کند. به نظر شخصی من گنگی ترجمه از دو نکته نشات می گیرد.

1. مترجم وقت برای ترجمه نگذاشته است و فقط میخواسته که این کتاب را ترجمه کند.

2. مترجم داستان را کمال و تمام نفهمیده است.


امتیار نهایی به خود رمان نه ترجمه: ***
آمتیار نهایی به ترجمه: *

  • Sina Taherinejad